
Kommunikasjon og atferd
Mange mennesker med utviklingshemming har utfordringer knyttet til verbal og/eller nonverbal kommunikasjon. God kommunikasjon, godt samspill og samarbeid krever at begge parter forstår og blir forstått. Første bud når det gjelder å utvikle gode tjenester er kunnskap om personens kommunikative styrker og behov.
Utfordrende atferd er atferd som berører og utfordrer omgivelsene på måter de ikke kan unngå å forholde seg til, og er mer vanlige ved store kommunikasjonsvansker. Men mange forhold kan bidra til utfordrende atferd – smerte, seksuell frustrasjon, forvirring, utrygghet, mistrivsel og manglende mestring overfor krav. Utfordrende atferd kan ikke minst opprettholdes av hvordan atferden påvirker andre til å handle: Det kan være en vei til sosial kontakt, få ønsker oppfylt, eller unngå krav eller ubehagelige situasjoner. Å få klarhet i dette – hva som motiverer en atferd – kan kreve at tjenesteyterne kartlegger miljømessige forhold og samhandling i situasjonene der den utfordrende atferden forekommer.
Grovkartlegging av kommunikasjon
Kartlegging av sosiale ferdigheter
Lysarkmetoden – for å fange opp sykliske svingninger
Her finner du scatterplot – for å kartlegge forekomst av atferd
FAK-skjema – registrering av atferders foranledning og konsekvens
Motivation Assessment Scale (MAS) – for å utvikle hypoteser om hva som motiverer en atferd
Registreringsskjema for aggressiv atferd (REFA)
Skjema for oversikt over forvarsler til aggressiv atferd (SOFA)
Brøset Violence Checklist (BVC) – for å vurdere risiko for nært forestående vold
Håndteringsplan
Støtteplan