Kommunikasjon og atferd

Mange mennesker med utviklingshemming har utfordringer knyttet til verbal og/eller nonverbal kommunikasjon. God kommunikasjon, godt samspill og samarbeid krever at begge parter forstår og blir forstått. Første bud når det gjelder å utvikle gode tjenester er kunnskap om personens kommunikative styrker og behov.
Utfordrende atferd er atferd som berører og utfordrer omgivelsene på måter de ikke kan unngå å forholde seg til, og er mer vanlige ved store kommunikasjonsvansker. Men mange forhold kan bidra til utfordrende atferd – smerte, seksuell frustrasjon, forvirring, utrygghet, mistrivsel og manglende mestring overfor krav. Utfordrende atferd kan ikke minst opprettholdes av hvordan atferden påvirker andre til å handle: Det kan være en vei til sosial kontakt, få ønsker oppfylt, eller unngå krav eller ubehagelige situasjoner. Å få klarhet i dette – hva som motiverer en atferd – kan kreve at tjenesteyterne kartlegger miljømessige forhold og samhandling i situasjonene der den utfordrende atferden forekommer.

Kontakt

Kontaktinfo

Daglig leder - Jarle Eknes
tlf: 90758685
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Org.nr: 984 257 503

Besøksadresse

Seljeveien 6
Løren
Oslo

Postadresse

Stiftelsen SOR
Seljeveien 6
0575 Oslo

Fakturaadresse

Stiftelsen SOR c/o
ASR Accounting AS
Rakkestadveien 1
1814 Askim