Dag 1
Registreringen åpner
For digital deltakelse: logg inn med instruksjoner sendt til deg på e-post.
Åpningskonsert med Trygve Skaug
Trygve kommer til Bergen for å dele sine tekster om annerledeshet, utenforskap, håp og fellesskap. Gjennom sin sjelfulle sang og poesi vil han sette stemningen for resten av konferansen.
Formell åpning av konferansen
Karl Haakon Sævold, styreleder i SOR, ønsker velkommen.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er en viktig samarbeidspartner for Stiftelsen SOR i arbeidet for likestilling og menneskerettigheter. De bidrar også på åpningen av denne konferansen.
Åpningsforedrag
Innlegget holdes av Kjersti Skarstad.
Pause
Barrierer for personer med utviklingshemming – hva er det vi snakker om?
Et vesentlig innslag på konferansen er fagboken som har samme navn som konferansen. Den utgis i to versjoner – langlest og kortlest – og presenteres i sin helhet på konferansen. Thomas er redaktør for den langleste versjonen av boken og har ledet bokprosjektet. Han presenterer arbeidsprosessen med bøkene, det teoretiske grunnlaget for dem, samt de seks områdene som han og 13 andre forfattere med og uten utviklingshemming har tatt for seg.
Innlegget holdes av Thomas Owren.
Hjemmet til personer med utviklingshemming preges ikke alltid av selvbestemmelse, trygghet og egen identitet
Selv om hjemmet er et sted hvor man bestemmer og kontrollerer mye selv, preges det også av barrierer. Noen av barrierene vi tar opp i vårt innlegg er mangel på tilrettelagte boliger, familie, barrierer for oppussing av kommunal leilighet, og barrierer knyttet til kjærlighetsforhold og vennskap. Bak det hele trer «Kommunen» – og «Staten» – fram som større, mer diffuse barrierer og maktfaktorer.
Innlegget holdes av Stine Marlen Henriksen og Rakel Berg.
Lunsj
Bentine Borge
Bentine arbeider med scenekunst på heltid, og kommer for å danse på konferansen
Jeg vil ha en skolegang tilpasset meg, men hindres. Hva kan gjøres med det?
Skolen er viktig arena for å lære nye ting og å være sosial. Skolen bør være trygg for at man skal kunne utvikle seg som menneske. Hva er de største barrierene for elever med utviklingshemming i skole? Hva må barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler gjøre for å ivareta disse elevene bedre – og hvor blir det av høyere utdanning for personer med utviklingshemming?
Innlegget holdes av Anna Chalachanová og Alf Magne Gerhardsen.
Nedbygging av barrierer i arbeidslivet for personer med utviklingshemming – tid for å slippe til!
Personer med utviklingshemming er langt på vei ekskludert fra det ordinære arbeidslivet og marginaliseres i arbeidsmarkedstiltak – selv de som var tiltenkt dem. Samtidig vet vi mye om hva som skal til. Bjerksetmyr har skrevet om arbeid sammen med Inger Holthe. I fremlegget skisserer han fire veier til arbeid, og hva som skal til for å åpne arbeidslivet for personer med utviklingshemming. Slipp dem til – vi trenger alle hender på dekk!
Innlegget holdes av Eivind Bjerksetmyr.
Pause
Barrierer i helse- og omsorgstjenestene: Hør på oss! Gi riktig hjelp når vi trenger det!
Barrierer for likeverdige helse- og omsorgstjenester er mangel på tilpasset informasjon, manglende kunnskap i tjenestene, og diagnoseoverskygging. Det truer retten til å leve selvstendige liv og få individuelt tilpassete tjenester. For å komme videre må vi se på hvordan tjenestene organiseres, samhandler seg imellom, og kommuniserer med de som skal motta og nyte godt av tjenestene. Ingenting om oss uten oss!
Innlegget holdes av Hanne Line Wærness og Jeanette Fjermestad.
Å gå fra gammel til ny omsorgsideologi – Johan Hugo har fått et bedre liv
Sandefjord kommune har implementert Positiv atferdsstøtte som fag- og verdigrunnlag i tjenestene til personer med utviklingshemming. I fremlegget får vi høre om en radikal omlegging i tjenestene til en av tjenestemottakerne, fra en svært styrende tilnærming med omfattende restriksjoner – fra hva han skulle gjøre når, til hva han fikk lov å snakke om – til å legge til rette for autonomi i eget liv. Det vi får høre om er en fortelling om å bygge ned barrierer skapt av tjenesteyteres faglige ideer og tilnærming.
Innlegget holdes av Karen Henriksen og Ivar André Steinsholt
Dagen avsluttes

Prisutdeling og konferansemiddag
Under middagen vil vi dele ut SOR sin praksispris. Dette er andre gang denne prisen deles ut. SORs praksispris deles ut til en eller flere som har bidratt til fagutvikling, kvalitetsforbedringsarbeid eller god klinisk praksis ute i tjenestene.