Skip to main content



Våre beste tips 

Fem tips for gode medvirkningsprosesser

Møt deltakerne med åpenhet

Mange personer med utviklingshemming har erfart å bli nedvurdert. Vær åpen, gi tid og anerkjenn livserfaringer, tanker og ideer. 

Planlegg godt, og gi tilpasset informasjon i forkant og underveis

God medvirkning krever god planlegging, tilpasset informasjon og tilstrekkelig med ressurser.

Sørg for tilgjengelige lokaler

Ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige, eller blir opplyst om i forkant. Sørg for at lokalene er universelt utformede. Bruk mikrofon!

Snakk enkelt

Vær tydelig og konkret, men ikke barnslig. Om du må bruke vanskelige ord, sørg for å forklare dem. 

Gå inn med et åpent sinn, og ha det gøy

Inviter deltakerne til å delta aktivt i å forme prosessen underveis. Humor og latter skaper fellesskap og tillit. 

Seks tips til deg som legger til rette for medvirkning 

Bruk fornavn på deltakerne

Det er tillitsskapende å bruke navn. Lag gjerne navnskilt i fellesskap, eller produser noen i forkant av samlingen. 

Legg til rette for mestring

Vær tilstede i øyeblikket. Om noen trenger litt støtte for å mestre en oppgave, gi dem tid. Motiver til å prøve igjen, og gjør oppgaven enklere om det er nødvendig. Medvirkning skal oppleves meningsfullt - og man bør alltid avslutte med mestring. 

Du er pausesansvarlig!

Det er fort gjort å bli ivrig og glemme tiden. Vær oppmerksom på kroppsspråk og energinivå, og legg gjerne inn mulighet for litt bevegelse som et avbrekk i arbeidsøkten. Deltakerne vil ha ulike forutsetninger for å holde seg konsentrert over tid.

Gi ansvar til deltakerne

Fordel gjerne oppgaver. Det er ofte populært å være mikrofonsjef, eller å sørge for at døren(e) alltid lukkes etter pause. Noen vil også være gode ordstyrere. Ansvar skaper tilhørighet. 

Om mulig, planlegg seminaret sammen med personer med utviklingshemming

Idealet er å ha tilstrekkelig med tid og økonomisk handlingsrom slik at alt medvirkningsarbeid planlegges sammen med en eller flere personer med utviklingshemming. 

By på deg selv

Den personen som leder medvirkningsprosessen, kan med fordel by litt på seg selv. Dette vil fange deltakernes oppmerksomhet, bidra til at deltakerne føler seg trygge, og at de kan si hva de mener.